Ezt a témát részben már érintettük ebben az Ajka kristályról szóló írásban. Érdemes még megemlíteni Róth Miksa üvegablakait is, ebben a cikkben azonban nem a síküvegről lesz szó. Jöjjön egy kis betekintés két meghatározó hazai üvegművész munkásságába!
Sovánka István (Liptószentmiklós, 1858 - Sepsibükszád, 1944)
A magyar szecesszió felvidéki üvegművésze fafaragóként indult, melyet a zay-ugróczi iskolában tanult a kor kiemelkedő szobrászművészével, Fadrusz Jánossal. Ebben az időszakban virágzott üvegipar a Felvidéken, így hamarosan váltott és a zay-ugróczi üveggyár tervezője lett.
Korai üvegmunkáit historizáló-magyaros díszítés jellemzi. Kiemelkedő kvalitású díszüvegei réteges savmaratással, irizáló technikával, növényi ornamentikával, táj-, illetve állatábrázolással díszítettek. Gyakran merített a századforduló idején divatos japán metszetek formavilágából is.
Szobrász képzettsége okán az üveget is plasztikusan formálható anyagként kezelte. Kora nagy üvegművészeihez, Émile Galléhoz, Jean Daumhoz és Louis Comfort Tiffanyhoz hasonlóan lámpákat és egyéb háztartási cikkeket is tervezett.
Főleg vázákból álló gyűjteményét az Iparművészeti Múzeum őrzi, alkotásai rendszeresen jelennek meg aukciókon.
Smetana Ágnes (Szentendre, 1961 -)
Szintén a szecesszió organikus forma-, motívum- és színvilágából kiinduló, egyéni hangú, a természet (erdő, mező, virágok) által inspirált, színezett hutaüvegeket készít (a hutakész üveg végső formáját az üveghutában nyeri el, és nincs utólagosan megmunkálva). Festményként fogja fel az üveg felületét.
Hagyományos módon, fúvott technikával alkotja meg a tárgyait, sok esetben száldíszítéssel. Üvegedényeit használatra készíti növényeknek, vázáinak többsége irizáló felületű.
Művei a Ráth György-villa állandó kiállításába is bekerültek, valamint az Iparművészeti Múzeum gyűjteményében is megtalálhatók.
Az antikvarium.hu rendszeresen tart online üvegárveréseket, ajánlom az érdeklődők figyelmébe!
Szerző: Varga Tünde
📸 gyujtemeny.imm.hu